Kvinnors hälsa

Vi hjälper dig under och efter graviditet. Så väl förebyggande behandling som behandling när du har besvär eller obehag.

Vi arbetar i team utifrån Dina behov och mål.

Livsstil och hälsa under graviditet

I våra föräldragrupper fokuserar vi på att förbereda er för att få en trygg och positiv förlossningsupplevelse och en bra start för hela familjen. Vi går igenom hur en förlossning startar, förlossningens faser, andning/avslappning, första tiden hemma, amning och mycket mer.

Vi som håller i grupperna är Barnmorska, Dietist och Fysioterapeut.

Efter graviditeten träffar du återigen barnmorskan för uppföljning. Då finns möjlighet till att gå igenom förlossningsjournalen, diskutera preventivmedel och undersöka bäckenbotten och magmuskler. Vi tar även tillbaka dig på kontroll vid ev svagt knip i bäckenbotten och sedan vidare till våra duktiga Fysioterapeuter Malin, Tyra, Johanna och Tove som arbetar med fortsatt kontroll, träning och behandling av bäckenbottenmuskulaturen utifrån dina behov och mål..

Efter graviditet, på vår MammaMage-kurs, är du som upplever besvär från t ex rygg/bäcken eller bäckenbotten välkommen. Det är även en bra kurs för dig som har risk för att få besvär, t ex om du har en svag muskelfunktion i bäckenbotten eller bålen efter förlossningen. Efter kursen finns möjlighet till Mammaträning Steg 2 tillsammans med en av våra fysioterapeuter.

Bäckenbotten/Bålstabilitet

Hos oss på Uppsala Barncentrum & Vårdcentral kan du boka tid för kontroll av muskelfunktion i bäckenbotten, sk ”knipkoll” och även för kontroll av muskelfunktion i bålen, sk ”diastaskoll”. Symtom på nedsatt muskelfunktion kan vara kvarstående urinläckage 3 månader efter graviditet/förlossning, tyngdkänsla i underlivet, ryggsmärta eller bäckensmärta under/efter graviditet. En av våra barnmorskor är även Certifierad MammaMagetränare och håller i MammaMage-träning steg 1 medans våra Fysioterapeuter håller i Steg 2. Ring oss för mer information samt lotsning till rätt instans.


Våra grupper

Mamma Mage steg 1

För dig som har svagt knip eller svårt att hitta knipet alt. symtom så som smärta/besvär i bäckenbotten/bäcken och ländrygg. Ffa är tanken att man kommer hit efter förlossning men det kan också vara aktuellt som första steg för dig som fått barn för länge sedan men har besvär av ovanstående. Det är även en bra kurs för dig som har risk att få besvär.

Under kursen går vi igenom vad som händer i kroppen under och efter en graviditet och varför det påverkar hur vi bör träna. Du får svar på vad som är bra att börja med, vad du kan tänka på när det kommer till olika motionsformer. Vi går praktiskt igenom övningar för bäckenbotten, bålen, sätet mm.

Kursen hålls utav en av våra barnmorskor som även är Certifierad MammaMage-tränare.
Även Fysioterapeuterna hoppar in ibland.

Mamma mage steg 2

För dig som har fortsatt behov av stegrad träning efter graviditet/förlossning. Samtala med din barnmorska eller Fysioterapeut för mer information.

Våra Fysioterapeuter håller i dessa. Detta kan även ske individuellt vid behov.

Träningsråd efter förlossning

När kan jag träna igen?
Allmänna tips och råd angående träning efter förlossning

De första 2 månaderna efter förlossning.

  • Bäckenbottenträning, första steget är att ”hitta knipet” sen vidare till ”styrkeknip”
    • 1177 om Bäckenbottenträning
    • Promenader, i början hellre korta och flera än en lång
    • Hållning, fundera kring hur du står och går samt bär ditt barn. Ändra ofta sida du bär på och försök ha jämvikt vid belastning.

Träning efter 2 månader.

  • Fortsatt Bäckenbotten träning, ffa styrkeknip, använd gärna apparna.
    • Utöka dina promenade utefter hur det känns.
    • Cykling/spinning
    • Simning
    • Crosstrainer
    • Lätt styrketräning
    • Längdskidor m.m.
    • Successiv upptrappning till träningsnivå du hade innan graviditet
    • Måttlig ansträngning påverkar ej amning, men tänk på att produktion av bröstmjölk kräver ökat närings/vätskeintag.

Avvakta med löpning tills det gått mins 4 månader ffa om du vid efterkontroll fått veta att du behöver träna extra på ditt knip.

Fråga din Barnmorska eller Fysioterapeut för individuella råd.

Lycka till!